Robert Radamant’s Co

About the great big white world

Cosmo za prave muskarce

Posted by robertradamantsco on July 8, 2009

Muški časopisi, kao i ženski časopisi, u pravilu uzimaju mikroskopski dio (tuđeg) života kao njegov totalitet.
Nema tome dugo, a kiosci naši sveprisutni postali su bogatiji za još jedan časopis namijenjen dijelu populacije koji piša stoječki. I to ne svima njima. The MEN je pisan za muškarce koji žele više. Taj slogan hipnotičke snage pokazao se sasvim dovoljnim da jedan prosječan primjerak vrste kao što je potpisnik ovih redova posegne za časopisom. Em sam muškarac, em želim više, a evo, konačno sam našao i nekoga tko će mi reći što je točno to što ja želim i u kojoj količini mi toga treba.

Muški časopisi i ja imamo dugu povijest. Preko ruku prešli su mi kroz formativno razdoblje Klik i Playboy i Men’s Health i još koješta. Tržište koje se obraća muškarcima strahovito je segmentirano i specijalizirano u svojim dijelovima, pa ću reći samo par riječi o generalnom učinku koji su imali na mene. Kao ideal muškarca kojem moram težiti isprofilirao se hetero sapiens isklesanog tijela, bistrog uma i britkog jezika koji o manje-više svemu zna manje-više sve. Biti savršen je teško, ali takav mužjak upravo zato može imati ženku koju poželi. Upravo to me, kao i većinu junoša, svojevremeno potaknulo da pokušam dobiti pločice i naučim svirati gitaru. Zato danas imate cijelu generaciju onih koji na gitari znaju odsvirati samo Nothing Else Matters, a ispod kreveta drže razmontirani Orbitrek.

Zašto smo odustali? Pa, digli smo glavu s časopisa i pogledali svoje očeve. Svijet, naravno, ne vrvi Bondovima nego blago pretilim ljudima koji na pirevima plešu u vlakiću, a za Dan žena vode svoje supruge u Arenu na Zdravka Čolića. Muški časopisi, kao i ženski časopisi, u pravilu uzimaju mikroskopski dio (tuđeg) života kao njegov totalitet. To je razlog zbog kojeg se napadaju. Ali, to je ujedno i razlog zbog kojeg se čitaju. Ništa manje ambivalentan nije ni moj odnos prema njima-istodobno ih i volim i mrzim. Sad ajmo vidjet’ kako se tu uklapa The MEN.

Nakon 1, 2, 3…16(!) stranica reklama dočeka vas Uvodna riječ koju potpisuje kolektivni autor Redakcija The Men-a. Postoje 3 stvari koje su tu zanimljive i koje će vam u niti karticu teksta otkriti što ste to kupili:

1.) Odmah je očito da se tu radi o muškoj verziji Cosma: “Bit ćemo uvijek samo pozitivni i optimistični, uvjereni u svoje još nerealizirane potencijale i talente.” Rečenica nije izvađena iz konteksta već dođe kao klimaks dotad napisanog teksta, vjerujte mi na riječ. Think pink retorika u Cosmu koji je paradigmatski primjer ženskih časopisa prisutna je i ovdje. Roza, naravno, izostaje u dizajnu jer se ona konvencionalno prepoznaje kao ženska, a mi smo, je l’, The MEN.

2.) “Navijat ćemo za sve što je dobro za naše društvo… zemlju… grad… za naše obitelji… firme… za naše nasljednike i budućnost… Promovirat ćemo najbolje primjere i modele… osvjetljavati tragove i tajne najuspješnijih i pažljivo poruke naših predaka… Tražit ćemo među našim ljudima nove heroje…” Sad ću malo ja. Ova trotočja između pojedinih riječi, shvatili ste, nisu moje elipse u citiranju već doslovan citat, od riječi do riječi, majke mi. I ovaj način pisanja proteže se kroz narednih10-ak rečenica. Simptomatična je ta uporaba trotočja. Ili je neki lakaj samo objavio transkript inspirativnog govora glavnog urednika koji pati od težeg oblika astme ili su The MEN obični predgovor zamislili kao tekstualnu verziju integralnog Obaminog govora pa bi u tom slučaju trotočja predstavljajla stanku da cijenjeno čitateljstvo ima vremena oduševljeno zapljeskati. I sam je stil dostojan američkog predsjednika.

Ipak, kako ovdje nije slučaj o inauguracijskom govoru već o pišljivom uvodniku, nametljiv i pompozan ton djeluje komično. Autor teksta, tko god bio, izgleda kao don Quijote; smrtno ozbiljan i uvjeren u svoju svetu misiju odgajanja vrlih muževa dok mu se MI, čitatelji, The MEN, cerekamo. Za preispitivanje vlastite važnosti na tržištu i  autoironiju  potreban je IQ veći od majoneze light koji je, recimo, prisutan u svakom članku Klika, a ovdje ga nema ni u natruhama. Tko zna, možda su toga svjesni i u uredništvu pa su tekst odlučili potpisati kolektivno. Između toga da izaberu dežurnog Pedra, možda je i bolje  odgovornost podijeliti na sva imena popisana u impressumu. Ako je u pitanju solidarnost na djelu, radi se o rijetkoj dobroj stvari koje mi se sviđaju dosad.

3.) U preostalom tekstu navode se odlike idealnog muškarca koji je, pogađate, nenadjebiv u svemu čega se dotakne; On je “netko tko se razumije i u nogomet i u geopolitiku i tko teži da bude SupermEn za svoju djecu i ljepši spol”. Pri tom se valjda implicira da će čitatelji ovog časopisa jednom i sami postati takvi, ako već nisu. Znate i sami kakav je život. Carstvo kaosa gdje se svatko od nas mora naučiti nositi s posljedicama čiji uzrok nismo mi sami. Sad bih ja vama trebao otkriti da je ovaj časopis destilirani eskapizam, mala oaza za muškarca koji radi od 8 ujutro do 5 popodne. Ne treba baš biti Derrida da bi se to shvatilo. Pogledate ovo… “THE MEN ima misiju da nam pomogne povjerovati da su naši mnogobrojni snovi i ideali ostvarivi, ali i da nam pruži obilje praktičnih znanja.”

Zar nije lijepo znati da u svijetu gdje taj vražji feminizam i politička korektnost brišu granice između muškaraca i žena postoje oaze iz nekih jednostavnijih vremena; mjesta gdje se žena može prepoznati kao žena, a muškarac kao muškarac? Muški pricip : ženski princip = The MEN : Cosmo. Toliko različiti, a opet toliko slični.

Tvrdim to odgovorno nakon što sam prolistao, ma ajde, pročitao cijeli časopis. Sve je bilo u skladu s programatskim uvodom. Malo sporta, malo piva, malo formalizirane erotike i puno slavnih i uspješnih muškaraca kojima je jedini zajednički nazivnik, nećete vjerovati, baš slava i uspjeh. Središnje mjesto pripada dvojcu uebermenscha. Prvi od njih je Clint Eastwood Prljavi Harry koji je snimio Mostove okruga Madison. Onaj tko to može, može apsolutno sve. Osim zaslužiti naslovnicu The MEN-a. Naslovnica prvog broja mora biti slika onoga što list mora biti.

A mora nuditi bijeg od krize. Mora biti pametan i privlačan. Mora biti nedosanjani san svake žene. Mora biti ideal svakog muškarca.

Ukratko, mora biti Barack Obama.
Piše: Ante Jerić
Preuzeto sa kulturpunkta

Leave a Reply

 
