Robert Radamant’s Co

About the great big white world

Dah naš svakodnevni

Posted by robertradamantsco on December 2, 2016

Mnogo stvari uzimamo zdravo za gotovo i ne znamo ih cijeniti. Među prvim stvarima sigurno su one, koje su svakodnevne. Ljubaznost naših bližnjih, topao dom, prijatelje, rodbinu, hranu, i dah. Dah nije nešto o čemu razmišljamo ili nešto čime bismo se bavili. Ne moramo se truditi oko njega niti išta u vezi njega raditi; on je tu i gotova priča.  Ili nije?

Jasno nam je da kroz dah dovodimo zrak u pluća što nam je neophodno za život. Bez daha ne možemo niti nekoliko minuta. Udah nam unosi energiju, a izdah opušta tijelo i eliminira toksine iz organizma, kojih ima i 250, prema nekim istraživanjima. To je ukratko fizička razina, no dah je  povezan i sa onom psihićkom.O tome se inače malo zna, točnije, o tome nas nitko nigdje ne uči što je veoma čudno obzirom kakve dobrobiti krije dah i svijesno disanje.

Svakom stanju uma odgovara određen ritam disanja. Kada smo uzbuđeni ili ljuti, dišemo brzo i plitko, a kada smo sretni i smireni dišemo dugačko i duboko.  Kako se mijenjaju naše misli i emocije tako se i naš dah  mijenja. Međutim, to može ići i u obrnutom smjeru. Dr. kemije Sanja Koštrun kaže: „Dahom možemo utjecati na naše misli i emocije, na način da se neuropeptidi koji se izlučuju pod utjecajem naših emocija to bolje uklanjaju iz tijela što češće svijesno dišemo.“ Drugim riječima, doslovno „otpuhujemo“ stres i napetosti svijesnim disanjem.

To je jedan od razloga korištenja tehnika disanja također znane i kao pranayame. Pranayame potječu iz drevnih sustava samorazvoja poznate kao yoga. Neki ljudi misle da se yoga odnosi samo na tjelesne vježbe, međutim to nije točno, jer je to samo jedan dio yoge, možda čak i manji dio. Yoga znači jedinstvo, prije svega jedinstvo sa samim sobom.

Obično smo razjedinjeni, misli žele jedno, emocije drugo, a tijelo (instinkti) nešto treće. Ta razjedinjenost je ustvari nesklad radi kojeg nastaju uznemirenja u umu. Kroz yogu možemo naučiti kako pravilno koristiti različite aspekte našeg bića: tijelo, um, emocije, i životnu energiju koja se naziva prana. Pranu obično ne opažamo u našem uobičajenom stanju, no redovitim vježbanjem tehnika disanja i meditacije možemo ubrzo doći do vrlo zanimljivih otkrića. Svijesnim disanjem i usmjeravanjem pažnje prema unutrašnjosti našeg tijela možemo povećati percepciju te fine energije, njenih tokova i utjecati na kvalitetu protoka i shodno tome, na kvalitetu života.

Prana je suptilna životna energija prisutna svuda i ona je zaslužna za održavanje života i za funkcioniranje tijela i uma. Zapadna kultura to naziva bioenergija i to koristi kao  opis energetskog polja koje okružuje sva živa bića, dok se moderna fizika  na taj pojam referira nazivom aura. Prana se u yoga literaturi naziva također temeljnom energijom kozmosa iz koje se manifestira sav pojavni svijet.

Indijska i kineska medicina tisućljećima koriste znanja o prani, meridijanima i energetskim centrima u tijelu kojima ona prolazi, gdje se akumulira i odakle teče dalje.  U kineskoj literaturi  ta se energija naziva chi i koristi se u praksama taoizma. Energija se konstantno izmjenjuje između nas i okoline i ona cirkulira kroz suptilne kanale u našem tijelu. Indijci te kanale zovu nadiji, kinezi meridijani, i akupunktura i akupresura su baziranu na tim znanjima o protjecanju energije kroz kanale i naše utjecanje na taj protok.

To je vrlo važno za kvalitetu našeg života, jer od protoka prane i njezine razine u našem sistemu, ovisi stanje uma. Ako prana slabo teče um je uznemiren, i obrnuto. Primijetili ste kako vam je nisko energija nakon teškog umnog rada, ili nakon žestoke svađe. To znači da vam se spustila razina prane od koje ovisi psihićko stanje. Sa fizičke razine, to znači da mozak crpi energiju iz ostalih organa.

Pranu možemo podići na nekoliko načina, koji su: spavanje, hranjenje, disanje i pozitivno, meditativno stanje uma.  Veza između razine energije i rada uma se može također vidjeti na jednom primjeru. Znamo da u prosjeku kada spavamo sanjamo svega nekoliko minuta, svo ostalo vrijeme je um miran. Kada ne bi tako bilo, ne bi se um uopće odmorio i spavanje ne bi imalo smisla.

Svi smo primijetili kako je um mirniji kada smo zadovoljni. To se može postići drevnim tehnikama disanja i svijesnim disanjem što je jedna vrsta meditacije.

U Hrvatskoj se dahom mnogo bavi udruga Umijeće življenja koja kroz svoje programe  ljudimapruža edukaciju kako pomoću svijesnog disanja podići svoj nivo energije, poboljšati psiho-fizičko stanje i shodno tome kvalitetu života. U centru tih programa je spomenuta tehnika Sudarshan kriya, koju je svijetu dao duhovni učitelj Šri Šri Ravi Shankar.

Suzana Friganović, učiteljica Umijeća življenja kaže za programe udruge: „Tehnike disanja koje se savladavaju na seminaru koriste specifične ritmove i zvukove koji omogućuju da pažnja bez napora ostane na dahu, odnosno u sadašnjem trenutku. Um tada postaje jasniji i tiši, a razina životne energije raste. Mentalna aktivnost, koja je inače u negativnom stanju uma povećana, smiruje se, senzacije u tijelu, povezane s mislima i emocijama, dahom se transformiraju i nestaju. Svjesnošću i vježbanjem tehnika disanja blato se pretvara u zlato, ugljen u dijamant, a frustracije i negativnosti u umu u mir i harmoniju”

U ovoj priči je vrlo važno  obratiti pažnju na negativne emocije. One se zapisuju u naše tijelo, u naše tkivo, naše stanice što se naravno odražava na naše sveukupno stanje. Može doći do glavobolja, zakočenosti nekih dijelova tijela,  gubitka volje i općenito pada energije.Dugoročno gledano mogu se manifestirati fizičke bolesti i/ili depresija. Zato je dobro  sjetiti se kod nastupa teške emocije okrenuti se dahu i duboko udisati kako bismo transformirali emociju. Redovitim izvođenjem tehnika disanja doslovno čistimo naše stanice od nagomilanih negativnih emocija i stresa.

Važno je znati da obično ne dišemo pravilno, da koristimo samo 30% pluća. Na taj način unosimo manje energije i izbacujemo manje toksina. Točnije rečeno, ne postižemo optimalnu razmjenu plinova (unos kisika i izbacivanje ugljičnog dioksida) što je vrlo bitno za  pravilno funkcioniranje našeg psiho-fizičkog sistema. Ovdje je dobro napomenuti da ne dišemo samo plućima; sve stanice tijela dišu, udišu kisik a izdišu uglični dioksid, i ako stanice nisu dovoljno opskrbljene, one se guše i odumiru.  Pravilnim korištenjem daha to se može promijeniti.

Već smo rekli da je kod smanjene razine prane um uznemiren, a u takvom stanju je i naša pažnja slabija. Pažnja je osnovna alatka svijesnosti, pa stoga naš  nivo pažnje utječe na našu razinu svijesnosti. Opet, nesvijesno disanje neće značajno promijeniti nivo energije te stoga podizanje svijesnosti i rad s dahom idu simultano. Pretpostavljam da ne moram govoriti o praktičnoj važnosti svijesnosti u svakodnevnici, no ona je također važna da bismo došli u kontakt s dubljom, duhovnom stranom života.

Kao što vidimo, osviješćivanjem daha i korištenjem tehnika disanja značajno možemo poboljšati kvalitetu života. Naravno da život ide dalje, pojavljivat će se povremeno ljutnja, tuga, itd.,  no poanta je da smo mi drugačiji i da imamo znanje kako se odnositi prema tim pojavama. Redovito prakticirajući pranayame i meditaciju, te emocije postaju blaže i kratkotrajnije, jer imamo veću razinu prane u sistemu.

U današnjem užurbanom vremenu koje postavlja pred nas mnogo više zahtjeva nego prije samo nekoliko desetljeća, u atmosferi se stvara velika količina stresa. Vrlo je korisno  znati kako se nositi s njim, i umjesto da još nabrajam medicinske izvještaje o dobrobitima svijesnog disanja, upućujem svima poziv i preporuku da prouče znanost o dahu, jeriskustvo je svima nama zajednički učitelj.

Link na udrugu Umijeće življenja za informacije o edukaciji tehnika disanja:

http://www.artofliving.org/hr-hr

Autor: Robert Olujić

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: